W przypadku postępowania przed Krajowej Izby Odwoławczej (KIO), nie inaczej niż przy innych spraw konieczne jest uiszczenie odpowiedniej opłaty. Wysokość tzw. wpisu od odwołania zależy od wartości zamówienia oraz jego rodzaju. Na co zwrócić uwagę? Od czego konkretnie uzależniona jest ostateczna kwota niezbędna do uiszczenia? Więcej na ten temat dowiesz się właśnie w tym artykule.
Po pierwsze, opłaty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na dostawy lub usługi oraz w konkursie, kształtują się w zależności od jego wartości. I tak, w przypadku zamówienia, którego wartość jest:
Po drugie w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane, kształtują się w zależności od jego wartości. I tak, w przypadku zamówienia, którego wartość jest:
Wysokość wpisu od odwołania wnoszonego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na usługi społeczne i inne szczególne usługi:
Wysokość wpisu wnoszonego w postępowaniu odwoławczym dotyczącym zaniechania przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia lub zorganizowania konkursu na podstawie PZP, mimo, że zamawiający był do tego obowiązany wynosi:
Od tzw. progów unijnych zależy to, czy postępowanie jest „duże” czy „małe”. Im większa kwota zamówienia publicznego, tym w założeniu większy poziom skomplikowania, a zatem i terminy dłuższe.
Kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust 1 ustawy uregulowane są w obwieszczeniu Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 3 grudnia 2021 r. (zawsze sprawdź aktualne obwieszenie!) w sprawie aktualnych progów unijnych, ich równowartości w złotych, równowartości w złotych kwot wyrażonych w euro oraz średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych lub konkursów (M.P. poz. 1177) i kształtują się następująco:
l.p. | Rodzaj zamówienia | Wartość progu unijnego |
1. | W przypadku zamówień klasycznych na roboty budowlane udzielanych przez zamawiających publicznych | 5 350 000 euro |
2. | W przypadku zamówień klasycznych na dostawy i usługi lub organizowania konkursów przez zamawiających publicznych, o których mowa w art. 4 pkt 1 ustawy, będących jednostkami sektora finansów publicznych, z wyłączeniem uczelni publicznych, państwowych instytucji kultury, jednostek samorządu terytorialnego oraz ich związków, jednostek sektora finansów publicznych, dla których organem założycielskim lub nadzorującym jest jednostka samorządu terytorialnego, a także przez zamawiających publicznych, o których mowa w art. 4 pkt 2 ustawy, będących państwowymi jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej | 139 000 euro |
3. | W przypadku udzielania zamówień klasycznych na dostawy i usługi lub organizowania konkursów przez zamawiających publicznych, innych niż określeni w pkt 2 | 214 000 euro |
4. | W przypadku zamówień publicznych na dostawy udzielanych przez zamawiających określonych w pkt 2 działających w dziedzinie obronności, gdy zamówienia te dotyczą produktów nieobjętych załącznikiem III do dyrektywy 2014/24/UE | 214 000 euro |
5. | W przypadku zamówień klasycznych na usługi społeczne i inne szczególne usługi, o których mowa w art. 359 pkt 1 ustawy, udzielanych przez zamawiających publicznych | 750 000 euro |
6. | W przypadku zamówień klasycznych na roboty budowlane udzielanych przez zamawiających subsydiowanych w okolicznościach, o których mowa w art. 6 ustawy | 5 350 000 euro |
7. | W przypadku udzielania zamówień klasycznych na usługi lub organizowania konkursów przez zamawiających subsydiowanych w okolicznościach, o których mowa w art. 6 ustawy oraz które związane są z zamówieniem na roboty budowlane, o którym mowa w pkt 1 | 214 000 euro |
8. | W przypadku udzielania zamówień sektorowych, o których mowa w art. 7 pkt 35 ustawy, zwanych dalej „zamówieniami sektorowymi”, na dostawy i usługi lub organizowania konkursów przez zamawiających sektorowych | 428 000 euro |
9. | W przypadku zamówień sektorowych na roboty budowlane udzielanych przez zamawiających sektorowych | 5 350 000 euro |
10. | W przypadku zamówień sektorowych na usługi społeczne i inne szczególne usługi, o których mowa w art. 392 ust. 1 ustawy, udzielanych przez zamawiających sektorowych | 1 000 000 euro |
11. | W przypadku zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, o których mowa w art. 7 pkt 36 ustawy, na dostawy i usługi udzielanych przez zamawiających publicznych lub zamawiających sektorowych | 428 000 euro |
12. | W przypadku zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, o których mowa w art. 7 pkt 36 ustawy, na roboty budowlane udzielanych przez zamawiających publicznych lub zamawiających sektorowych | 5 350 000 euro |
Przy ustaleniu wartości zamówienia publicznego wyrażonej w euro należy stosować obwieszczenie Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 3 grudnia 2021 r. w sprawie aktualnych progów unijnych, ich równowartości w złotych, równowartości w złotych kwot wyrażonych w euro oraz średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych lub konkursów (M.P. poz. 1177) Zgodnie z obwieszczeniem średni kurs złotego w stosunku do euro stanowiący podstawę przeliczenia wartości zamówień publicznych lub konkursów wynosi 4,4536.
W takim wypadku proponuję, abyś skontaktował się ze mną mailowo. Postaram się doradzić Ci w przypadku Twojej sprawy, a także zasugerować możliwie najbardziej korzystne rozwiązanie. Dodatkowo zachęcam Cię, abyś zapoznał się z moimi poprzednimi wpisami dotyczącymi tematyki KIO:
Autor: Kamil Hupajło