Inspektor nadzoru inwestorskiego jest jednym z uczestników procesu budowlanego – jednym z tych wymienionych wprost w Prawie budowlanym. Kim jest? Generalnie można przyjąć, że jest reprezentantem inwestora na budowie, osobą, która ma dbać o interesy inwestora i go zabezpieczać, a jednocześnie zapewnić sprawny przebieg procesu inwestycyjnego. W ramach swoich obowiązków na budowie, oprócz reprezentowania inwestora przez sprawowanie kontroli zgodności jej realizacji z projektem lub pozwoleniem na budowę, przepisami oraz zasadami wiedzy technicznej, inspektor jest zobowiązany do kilku zadań.
W zakres obowiązków wchodzą czynności: sprawdzania jakości wykonywanych robót budowlanych, sprawdzanie i odbiór robót budowlanych ulegających zakryciu lub zanikających, uczestniczenie w próbach i odbiorach technicznych instalacji, urządzeń technicznych i przewodów kominowych oraz przygotowanie i udział w czynnościach odbioru gotowych obiektów budowlanych i przekazywanie ich do użytkowania, potwierdzanie faktycznie wykonanych robót oraz usunięcia wad, a także, na żądanie inwestora, kontrolowanie rozliczeń budowy. Kiedy więc inspektor nadzoru inwestorskiego musi zostać ustanowiony i jaki jest zakres jego możliwości? Więcej na ten temat dowiesz się właśnie w tym artykule.
Aby prawidłowo wykonywać swoje obowiązki mieć faktyczną możliwość egzekwowania swoich uprawnień, inspektorowi przyznano określone prawa. Może on w szczególności wydawać kierownikowi budowy lub kierownikowi robót polecenia, potwierdzone wpisem do dziennika budowy, dotyczące m.in. usunięcia nieprawidłowości lub zagrożeń, czy wykonania określonych prób lub badań w ramach budowy. Ma prawo również żądać od kierownika budowy lub kierownika robót dokonania poprawek bądź ponownego wykonania wadliwie wykonanych robót, a nawet może wstrzymać dalsze roboty budowlane np. w przypadku, kiedy takie roboty mogą spowodować zagrożenie np. katastrofą budowlaną.
Przede wszystkim, na każdej wystarczająco skomplikowanej budowie, organ administracji architektoniczno-budowlanej może nałożyć na inwestora obowiązek ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego (a także obowiązek zapewnienia nadzoru autorskiego, o czym w innym artykule). Taki obowiązek jest nakładany w decyzji o pozwoleniu na budowę. Czy jednak zawsze organ może nałożyć na inwestora taki obowiązek? Nie – prawo budowlane wyraźnie wskazuje, że dotyczy to tylko sytuacji uzasadnionych wysokim stopniem skomplikowania obiektu lub robót budowlanych bądź przewidywanym wpływem na środowisko.
Oprócz powyższej sytuacji, kiedy to organ decyduje, czy inspektor musi być ustanowiony, są sytuacje, w których inspektor musi być ustanowiony, niezależnie od stopnia skomplikowania budowy. Mamy to dokładnie określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 19 listopada 2001 r. w sprawie rodzajów obiektów budowlanych, przy których realizacji jest wymagane ustanowienie inspektora nadzoru inwestorskiego. W dużym skrócie, ustanowienie inspektora nadzoru inwestorskiego jest wymagane przy budowie obiektów budowlanych według ich konkretnego rodzaju i przeznaczenia – w tym obiektów budowlanych:
1) użyteczności publicznej i zamieszkania zbiorowego o kubaturze 2.500 m3 i większej,
2) wpisanych do rejestru zabytków, w zakresie przebudowy, rozbudowy oraz wykonywania rekonstrukcji lub remontów,
3) budynków i budowli:
4) mostów, estakad i obiektów podobnych,
5) zapór ziemnych i wałów przeciwpowodziowych o wysokości 3 m i większej lub chroniących miasta, wsie, obszary rolne i leśne o powierzchni powyżej 1.000 ha oraz budowli technicznych związanych z tymi obiektami budowlanymi,
6) budowli piętrzących o różnicy poziomów lustra wody 3 m i większej oraz ścian oporowych o wysokości 3 m i większej,
7) budowli zbiornikowych naziemnych i podziemnych na materiały stałe, płynne i gazowe:
8) ujęć i przepompowni wód śródlądowych o wydajności powyżej 300 m3/h lub głębokości 100 m i większej,
9) stacji uzdatniania wody i oczyszczania ścieków o wydajności 50 m3/h i większej,
10) służących do składowania i usuwania, wykorzystywania lub unieszkodliwiania odpadów,
11) linii elektroenergetycznych o napięciu 110 kV i większym oraz stacji elektroenergetycznych, rozdzielczych i przetwórczych z nimi związanych,
12) linii telekomunikacyjnych przewodowych i radiowych – dalekosiężnych (międzynarodowych, międzymiastowych i wewnątrz strefowych) oraz linii pomiędzy centralami,
13) sieci gazowych:
14) rurociągów oraz obiektów i urządzeń z nimi związanych:
– tradycyjnych o średnicy 310 mm i większej,
– preizolowanych o średnicy 200 mm i większej,
15) dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych oraz związanych z nimi bezpośrednio obiektów budowlanych, w tym tuneli drogowych i innych budowli,
16) kanałów żeglugi śródlądowej oraz melioracyjnych,
17) sieci melioracyjnych na obszarze powyżej 100 ha,
18) kanałów energetycznych,
19) dróg szynowych, wraz z przeznaczonymi do prowadzenia ruchu budynkami, budowlami i urządzeniami,
20) urządzeń transportowych linowych i linowo-terenowych służących do publicznego przewozu osób w celach turystyczno-sportowych,
21) budowli pola naziemnego ruchu lotniczego na lotniskach.
Obowiązek taki został także przewidziany dla realizacji obiektów budowlanych lub ich części według konkretnych wymogów konstrukcyjnych – przykładowo takich, które zawierają:
1) ustroje konstrukcyjne, takie jak powłoki, łupiny, tarcze, łuki i kopuły oraz linowe wiszące bez względu na ich rozpiętość, a także fundamenty inne niż proste ławy i stopy fundamentowe posadowione bezpośrednio na stabilnym gruncie nośnym,
2) elementy konstrukcyjne:
Autor: Kamil Hupajło