Skip to main content

Fotowoltaika to technologia przetwarzania energii słonecznej bezpośrednio na energię elektryczną za pomocą urządzeń zwanych panelami fotowoltaicznymi. Urządzenia te składają się z materiałów półprzewodnikowych, głównie krzemu. To jednak kwestie typowo techniczne, co natomiast powinieneś wiedzieć jako nabywca? W określonych okolicznościach montaż fotowoltaiki okazuje się niezwykle korzystnym rozwiązaniem. Choć początkowa inwestycja w system fotowoltaiczny może być znacząca, pozwala ona na długoterminowe oszczędności na rachunkach za energię. Co jednak, gdy z czasem dojdzie do uszkodzenia? Co zrobić w przypadku zepsutej fotowoltaiki? Dowiedz się więcej na ten temat, właśnie w tym artykule.

Koszty naprawy zepsutej fotowoltaiki

Koszt naprawy instalacji fotowoltaicznej może znacząco różnić się w zależności od rodzaju usterki, marki sprzętu, lokalizacji i dostępności serwisów. Cena bywa jednak znaczna. Jeśli panele są uszkodzone mechanicznie, na przykład przez grad czy inne czynniki zewnętrzne, wymiana pojedynczego panelu może kosztować od kilkuset do kilku tysięcy złotych, zależnie od marki i modelu. Dodatkowo inwertery mają ograniczoną żywotność, która zazwyczaj wynosi około 10-15 lat. Koszt wymiany inwertera to od 2 tys. zł do nawet 10 tys. zł, w zależności od jego mocy i zaawansowania technologicznego. 

Występują również problemy z okablowaniem. Uszkodzenia kabli lub połączeń mogą prowadzić do konieczności ich wymiany lub naprawy, co zazwyczaj jest mniej kosztowne niż wymiana paneli czy inwertera. Kiedy porównamy więc koszty montażu z opcjonalnymi naprawami i zestawimy z oszczędnością energii, to może okazać się, że rozwiązanie nie jest tak korzystne. Wszystko jednak zależy od okoliczności.

Co zrobić z zepsutą instalacją fotowoltaiczną?

W tym aspekcie możliwe jest dochodzenie roszczeń w ramach trzech podstaw prawnych. Od instalatora lub producenta możesz wymagać rękojmi. Możliwe jest wtedy żądanie wymiany bądź naprawy, a później obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy. W rezultacie skutkuje to zwrotem pieniędzy. Drugą podstawą jest gwarancja, czyli zobowiązanie sprzedawcy do określonych działań i to on określa te roszczenia. Świadczenia bywają tożsame z tymi, które są charakterystyczne dla rękojmi. Ostatnią możliwością, którą możesz wykorzystać przy zepsutej fotowoltaice jest roszczenie odszkodowawcze z art. 471 bądź art. 415 Kodeksu cywilnego.

Rękojmia i gwarancja z perspektywy przepisów

Rękojmia jest regulowana przez Kodeks Cywilny i odnosi się do odpowiedzialności sprzedawcy wobec kupującego za wady fizyczne lub prawne towaru. Rękojmia obowiązuje niezależnie od tego, czy sprzedawca był świadomy istnienia wady. Gwarancja natomiast jest dobrowolnym zobowiązaniem, które może zostać oferowane przez sprzedawcę lub producenta (gwaranta) i jest dodatkowym zabezpieczeniem. Nie eliminuje praw wynikających z rękojmi. Warunki gwarancji są ustalane przez gwaranta i zawarte w karcie gwarancyjnej.

Zastanawiasz się nad roszczeniami z tytułu gwarancji bądź rękojmi?

Proponuję więc, aby napisać do mnie maila. Opisz mi dokładnie swoją sytuację oraz załącz niezbędne dokumenty. To bardzo ważne, abym mógł dokonać oceny stanu faktycznego. Dzięki temu zaproponuję Ci na tej podstawie możliwe rozwiązania. Sprawdzimy czy możesz skorzystać z rozwiązań, które przedstawiłem w tym artykule. Jeśli masz pytania lub potrzebujesz pomocy, zapraszam do kontaktu.